tisdag 15 oktober 2013

Dom stora valen

Informationsmöte på Julias skola inför valet av gymnasium ikväll.
Jag och Johnny åkte dit och lyssnade på syo som berättade om de olika linjerna och hur allt går till.
Det var inte längesen det var 1995 och vi gjorde samma val men det har verkligen förändrats mycket på dom åren.

Jag minns hur pirrigt det var när man själv skulle välja och hur förväntansfull man var men också hur lite man visste om vad man egentligen ville med livet.

Jag gjorde valet efter vart mina närmsta kompisar skulle gå.
Vi var ett gäng tjejer som pratade ihop oss och sen valde samma sak. Nåt jag själv jobbade med i hela 1 år och som jag aldrig haft nytta av just arbetsmässigt.
Men det är ju inte lätt att ta så stora beslut när man är så ung.
Jag är övertygad om att mina föräldrar gjorde allt för att få mig att tänka långsiktigt men att diskutera med en obstinat 15 åring var garanterat inte lätt.
De val jag och dom gjorde då har ju ändå fört mig dit jag är i dag i livet. Självklart var det inte ett felaktigt val- det var däremot inte den enklaste vägen att gå.

Johnny och jag vill inte att Julia ska välja linje efter vad hennes kompisar väljer utan att hon väljer nåt med en bredd, där hon längre fram kan ta beslut om vad hon egentligen vill när hon själv är mogen för det.

Gymnasiet är en underbar tid i livet. En tid då man lär känna massor nya människor, när man lär sig saker man kommer ha med sig hela livet inte bara just kompetensmässigt utan även på det personliga planet.
Dom tre åren går så fort och i efterhand önskar man att man njutit av dom mer.

Man kan inte ändra på de val man gjort men man kan däremot nu göra val som i framtiden gör det enklare för en själv att ta beslut när man en dag står vid ett vägskäl och som inte gör att man måste gå tillbaka, göra om sin läxa och sen ta nästa avfart. Man slipper ta så många omvägar.

Julia: Det handlar inte om att göra ett gymnasieval som garanterar att du kan arbeta med en viss sak när du är klar utan det handlar om att göra det bästa av tiden som kommer efter gymnasiet, men investerar du i ett riktigt bra val nu kommer det förenkla framtiden väldigt mycket och en dag kommer du vara tacksam för att mamma och pappa tjatade så även om det tar ett tag till.

Att stå bredvid när alla klasskompisar tog studenten var tufft

men 1 år senare var det min tur och det var värt varenda minut av svett och tårar när man stod där på flaket



Klar med gymnasiet, stolt, lycklig och med massor fina år bakom mig





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar