onsdag 24 augusti 2011

Det största projektet

I mitt jobb så jobbar jag mycket med projekt, på många olika sätt, och det jag gör nu är mitt livs svåraste men oxå det finaste, min brors begravning.
När jag tittar tillbaka i bloggen är det svårt att förstå att för bara några veckor sen var allt som vanligt och vardagen var på väg att starta med allt vad det innebär som jobb, skola för barnen, fritidsintressen och mycket mer. Att den bara efter 4 dagar utbyttes av en period av chock, sorg och återigen sorg är svårt att ta in.

Niklas begravning då,, att jag ville ha hand om den var självklart. Niklas hade absolut velat det, men hur gör man? Hur begraver man en 28 årig pappa som hade en så stor del av livet framför sig? Vad är rätt och vad är fel? Vad hade han velat? Vi hade aldrig pratat om döden, om vad man egentligen vill.. 
Jag bestämde mig direkt för att gå på min magkänsla, och givetvis mamma och pappas önskemål.
Jag har kommit en bra bit på väg.. men mycket återstår..
Om det hade varit ett jobbprojekt hade det gått snabbt framåt , men nu är varje moment tungt, men samtidigt jättenyttigt för min sorgbearbetning. Att ladda ner 300 kort manuellt tar tid, skitlång tid, men det värsta är ju att man behöver titta och minnas, även om många kort får mig att le.
Att lyssna på musik för att välja de låtarna vi ska ha på begravningen är tufft, men ett måste, för JAG vill och jag kör framåt, lite i taget. 
Mycket önskemål från oss finns, och jag försöker förmedla dom , dör i den här situationen får vi va egoistiska. Det ska va som vi vill. 
2 veckor har gått och 2 veckor är kvar tills dagen då vi ska ta farväl. 
Mitt livs viktigaste projekt fortsätter..

Idag har vi valt gravplats. Det kommer bli jättefint!

Lite om min dag då. I natt sov jag ordentligt, det är en bra förutsättning för en ok dag. Dock fortsatte dagen inte lika bra. På väg till jobbet skulle jag åka till begravningsbyrån med Niklas kläder han ska bära i kistan och hade bråttom ( såklart) och tänkte då ta en genväg genom sjukhusområdet.. och där stod det poliser så jag blev inte bara ännu senare utan dessutom 1000 kr fattigare.. Bra start på dagen,..

Jobbdagen gick sen bra och jag hade fera möten där jag kunde va "mig själv" och driva på och gå igång . 
Eftermiddagen va riktigt tight trots att mamma skulle hjälpa. Barnen skulle hämtas i åtvid och i grebo, mat skulle ätas fort för sen skulle Jack spela match, men allt tog stopp när Jack kom hem med mormor och jag tittade honom i ögonen, för en mamma ser direkt, efter bara några sekunder om sonen inte mår bra, och mycket riktigt lite feber och snorig näsa gjorde att  matchen ställdes in och mormor och Julia åkte och köpte mc donalds mat.
Mormorn fråga sen om Jack ville följa med hem till henne över natten så jag kunde jobba i morrn och så blev det. Fick nyss info på telefon att de hade hyrt film , köpt godsaker och att prinsen satt med fotbad och blev uppassad så en myskväll hos mormorn och Christer gör nog gtt för både Jack , Jacks förkylning och mormorn som får lite annat att tänka på.
Jack pratar väldigt mycket om precis allt så mormorn kanske tom i morrn kväll kommer kunna sova riktigt gott :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar